6 MODEL UNTUK REKABENTUK SISTEM PENGAJARAN
Assalamualaikum & Hai!!! Ustajah beraksi semula.
Jadi, entri kali ini adalah
berkenaan topik baru iaitu 6 model untuk rekabentuk sistem pengajaran.
Selain Model ADDIE untuk
merekabentuk sistem pengajaran, terdapat beberapa model lain yang dipanggil
sebagai model alternatif.
1. Model Dick & Carey
Kekuatan:
1. Perancangan objektif yang jelas dan
membuatkan objektif tersebut dicapai dengan mudah.
2. Model yang menyeluruh yang mengandungi
kesemua komponen penting untuk mencapai objektif.
3. Boleh digunapakai pada kelas berskala
kecil atau besar dan boleh digunakan untuk semua peringkat akademik.
Kelemahan:
1. Terlalu menekankan pada objektif dan
pengajaran dalam mencapai matlamat
2. Perlukan masa yang lama untuk
menyelesaikan setiap tahap dan koordinasi yang bagus diperlukan untuk
menjadikan kelas itu berkesan.
2. Model ASSURE
Kekuatan:
1. Sebuah model mudah
untuk digunakan.
2. Berpusat kepada
pelajar.
3. Setiap langkah di dalam model ini sangat
terperinci pengajarannya
Kelemahan:
1.
Mengambil masa yang lama untuk menghasilkan beberapa
Rancangan Pengajaran Harian (RPH)
2. Fokus yang terbatas
hanya pada sesuatu unit/ modul/ pengajaran.
3. Gagne's Nine Events
of Instruction
Kekuatan:
1. Berpusat kepada pelajar
2. Model yang linear membolehkan ia mudah
disesuaikan pada konten yang berbeza
3. Model yang tersusun dan membolehkan guru
meracang kelas dengan baik mengikut turutan yang disediakan
Kelemahan:
1. Persekitaran pembelajaran yang pasif
menjadikan guru tidak kreatif merangka RPH.
2. Langkah yang terlalu banyak dalam merangka
satu RPH.
4. Model Kemp
Kekuatan
1. Melakukan pemantauan terlebih dahulu
sebelum menuju ke tahap yang berikutnya.
2. Jika terdapat kekurangan pada tahap
tersebut, maka akan dirombak kembali dan diubah semula. Jika dapat diatasi,
barulah dapat melangkah ke tahap seterusnya.
Kelemahan
1. Model ini berfokuskan konsep pengajaran
tradisional di mana melibatkan pembelajaran berpusatkan guru. Guru mempunyai
pengaruh yang besar dalam menentukan pendekatan pengajaran dan sebagainya.
5. Model Gerlach &
Ely
Kekuatan
1. Dijalankan pra-ujian sebelum memulakan
pengajaran untuk mengetahui sikap dan minat pelajar.
2. Sangat teliti dan dalam merancang dan
melaksanakan PdPc.
3. Sesuai digunakan untuk semua tahap
akademik.
Kelemahan
1. Kaedah perancangan pengajaran terlalu
panjang.
2. Berorientasi kepada guru.
6. Model Kirkpatrick
Model ini adalah model yang lazim
digunakan dalam penilaian kurikulum di Malaysia.
Kekuatan
1. Lebih komprehensif kerana mencakupi aspek
kognitif, kemahiran dan afektif
2. Penilaian tidak hanya tertumpu kepada
kefahaman konten, tetapi juga merujuk kepada proses dan hasil.
3. Lebih sesuai diimplementasi pada tahap
bilik darjah kerana tidak terlalu banyak melibatkan pihak-pihak lain ketika
proses penilaian.
Kelemahan
- Kurang memfokuskan input pembelajaran sedangkan keberhasilan pembelajaran adalah dipengaruhi oleh input
Kesimpulannya, keenam-enam model ini mempunyai kekuatan dan kelemahannya yang tersendiri. Pemilihan dan pengaplikasiannya bergantung kepada proses pembelajaran yang ingin dilaksanakan oleh guru masing-masing.
Comments
Post a Comment