DEFINISI KURIKULUM YANG PELBAGAI
Hai,
assalamualaikum! Ustajah biologi bersiaran lagi hari ini. Dalam entri sebelum ni,
ustajah dah janji nak meluahkan isi hati atas kata kunci “definisi kurikulum”
kan? Jadi, hari ini akan ku tunaikan janji itu walaupun sedikit lewat. Hehe.
Ok,
definisi kurikulum ini sebenarnya luas dan tidak tertumpu pada satu definisi
sahaja. Berdasarkan pemahaman ustajah dalam kuliah yang lepas, definisi
kurikulum terbahagi kepada 6 definisi.
´ Yang pertama: Kurikulum adalah terdiri
daripada subjek-subjek tetap yang merangkumi ilmu asas yang penting. Subjek-subjek
tetap yang dimaksudkan di sini adalah subjek teras seperti Bahasa Malayu,
Bahasa Inggeris, Matematik dan Sains. Subjek-subjek ini adalah subjek yang
berulang daripada tadika sehinggalah ke tahap pendidikan tinggi.
´ Yang kedua: Kurikulum adalah beberapa
subjek yang sangat berguna untuk kehidupan kontemporari bersesuaian dengan isu
dan masalah semasa. Bagi definisi ini, ia amat perlu kepada pemikiran kritis, pembelajaran berasaskan projek, kemahiran sosial &
kemahiran aras tinggi seperti berkomunikasi dengan idea yang jelas.
´ Yang
ketiga: Kurikulum adalah pembelajaran yang sudah disusun oleh KPM dan
dikelolakan oleh sekolah sepenuhnya. Makna kata lainnya, guru berperanan
menentukan kaedah penyampaian yang berkesan kepada murid.
´ Yang
keempat: Kurikulum adalah pengalaman pembelajaran secara total supaya
pelajar dapat mencapai kemahiran dan pengetahuan umum di dalam sekolah atau di
luar sekolah. Definisi keempat ini menunjukkan bahawa, kurikulum bukan sahaja
kita peroleh daripada pendidikan formal iaitu di dalam kelas tetapi boleh juga
diperoleh daripada pendidikan di luar kelas yang melibatkan kemahiran seperti
pertukangan, kimpalan, pengendalian eksperimen di dalam makmal sains atau lawatan
sambil belajar.
´ Yang
kelima: Kurikulum adalah hasil kerja pelajar daripada komputer
dan pelbagai rangkaiannya, seperti internet dan sebagainya. Pelajar mampu untuk belajar sendiri dengan mencari bahan pembelajaran,
isu-isu semasa dan berkomunikasi dengan menggunakan internet. Sekali gus dapat
menambah kemahiran sosial. Namun, terdapat beberapa kritikan daripada sarjana
tentang pencarian ilmu menggunakan internet atau alat-alat teknologi (Pinar,
2004; Vine et al., 2000; Reid & Westbury, 2000)
´ Yang
keenam: Kurikulum adalah mempersoalkan hak-hak bersuara guru dan masyarakat
dalam menyuarakan pendapat kepada pihak tertinggi tentang penyusunan kurikulum
yang telah digubal dan kesesuaian kurikulum tersebut dengan keadaan manusia
semasa.
Rumusannya,
kurikulum ini tidak terhad kepada apa yang telah didokumen oleh KPM seperti
buku teks atau Huraian Sukatan Pelajaran (HSP atau nama barunya DSKP: Dokumen
Standard Kurikulum dan Pentaksiran), tetapi kurikulum itu boleh diperolehi
daripada pelbagai sumber yang sahih dan boleh dilaksanakan pada bila-bila masa
asalkan objektif pembelajaran itu tercapai. Ok, setakat tu sahaja curahat
ustajah hari ini! Kita sambung entri lain pulak ok! Till we meet again,
inshaAllah! 💗
Ustajah Biologi,
Rombau Most Wanted.
(Masa adalah PnC 😋)
Comments
Post a Comment